Trainen bij CIFLA

 Bos, weg, baan, zaal: het kan allemaal

Bij Cifla kun je allerlei typen trainingen volgen: fartlek, trainingen op de weg of in het bos, baantraining en zaaltraining.

De fartlektraining

Op zondag is er een fartlektraining, oftewel vaartspel. Tijdens deze training komen vele oefenvormen aan bod, zoals een stukje tempoloop, een korte of lange heuvel of een interval. Er is ook ruimte voor wat speelsere vormen, bijvoorbeeld snel naar elkaar toelopen, elkaar inhalen enzovoort. Bij een fartlektraining kunnen atleten van verschillende niveaus samen trainen, waarbij iedereen zijn energie wel kwijt kan. Elke loper beslist zelf hoe vaak hij de oefening herhaalt of even extra rust neemt. Tussen de verschillende oefenvormen wordt rustig gelopen.

TrainenBijCifla 03

Bij CIFLA is veel aandacht voor looptechniek en loophouding

De fartlektraining heeft als doel om in een uitdagende omgeving binnen een ontspannen sfeer te werken aan kracht, uithoudingsvermogen en snelheid. Omdat je zelf de intensiteit van de training bepaalt, past de fartlek in ieders schema van trainen en herstellen. Je kunt rustig aan doen, bijvoorbeeld na een wedstrijd, of juist intensief trainen in je opbouwschema.

TrainenBijCifla 01

De fartlektraining op zondag is afwisselend en speels. Je kiest zelf hoe intensief je traint, daardoor kunnen lopers van alle niveaus meedoen.

De bos of wegtraining

Op dinsdag zijn er baantraingen door Joshua Mols , Martijn Venhuizen en Theo Veenhuis. Over de baantraining later meer. Voor de andere dinsdagavondgroepen zijn er trainingen in het bos (zomer) of op de weg (winter). Deelnemers bestaan grofweg uit twee categorieën: degenen die naast deze training alleen duurlopen doen, en degenen die op donderdagavond ook op de baan trainen. Dit is een belangrijk onderscheid.

Lopers die donderdags intensief op de baan trainen, zouden op dinsdag wat minder intensief moeten lopen. Dat kan ook, daarvoor is het programma geschikt. Lopers die de rest van de week geen intensieve training doen, kunnen op dinsdag diep gaan. De arbeidrustverhouding is belangrijk voor de opbouw. Denk vooral niet: “Ik word alleen maar beter als ik elke training keihard loop.” Integendeel!

In het schema voor de dinsdagtraining staat aangegeven wat de intensiteit is van het programma. Staat er bijvoorbeeld een D2 loop ( wat steviger tempo, geen zuurstofschuld bij het lopen) en je maakt er bijna een wedstrijdloop van, dan breek je meer af dan dat je opbouwt. Het gaat om evenwicht: loop niet te hard als het rustig moet en ga lekker diep als het intensief moet.

 

 TrainenBijCifla 02

De trainingsgroep van Joshua Mols na een pittige zondagtraining.

 

Belangrijke doelen van de dinsdagtraining zijn kracht en duurvermogen, vooral in de winter en het voorjaar. Als het wedstrijdseizoen begint, komt er meer plaats voor het ontwikkelen van tempohardheid en snelheid. Aandacht voor de juiste loopstijl in verschillende terreinen en een juiste looptechniek is een vast onderdeel van de training.

De baantraining

Bij de baantraining gaat het natuurlijk specifiek om snelheid, tempogevoel en tempohardheid. Ook kun je bij deze training volop aandacht geven aan de juiste, efficiënte loophouding die hoort bij de afstanden waar jij voor traint en bij jouw persoonlijke loopstijl. Belangrijk bij de baantraining is dat je het tempo in de gaten houdt. Atleten die voor een wat langere afstand trainen, moeten niet te vaak anaeroob trainen (trainen waarbij je zwaar verzuurde benen krijgt). Als je vaak anaeroob traint breek je je aerobe vermogen (trainen op een tempo waarbij je benen niet verzuren) af. Extensieve intervaltraining, waarbij je licht in de verzuring loopt, is een prima trainingsvorm als je een betere atleet wilt worden.

Omdat trainen op de baan in principe blessuregevoeliger is, moet je goed luisteren naar je lichaam. Soms word je ‘meegesleurd’ door andere lopers en train je op een tempo dat helemaal niet de bedoeling is. Daardoor loop je meer risico op blessures, en per saldo levert de training dan ook nog weinig op.

Waarom kan baantraining een nuttige aanvulling zijn voor iedere hardloper? Zoals gezegd, je ontwikkelt een goed tempogevoel. Immers, de afstanden zijn glashelder, je kunt precies meten welk tempo je loopt. Verder kun je prima intervaltraining doen op de baan en je kunt aan je looptechniek werken. Je hebt geen last van kuilen in de weg of van verkeer, je kunt je volledig concentreren op je lichaamshouding, paslengte en pasinzet. Tot slot is de baantraining goed voor je duurvermogen en je tempohardheid.

TrainenBijCifla 04

Baantraining op donderdagavond

De zaaltraining

Een aantal snelle Ciflaten traint bij Martijn Venhuizen en Joshua Mols in het ‘Team Zevenheuvelen’. Dit is een team van talentvolle atleten (ook van buiten Cifla) dat wordt gesponsord door de Seven Hills Business Club. Deze atleten willen doorbreken op nationaal en misschien zelfs op internationaal niveau. Voor toelating tot Team Zevenheuvelen moet een senioratleet bepaalde limiettijden lopen. Junioren kunnen zich bij dit team ontwikkelen.

De groep van Joshua Mols krijgt aanvullende (kracht)training in de zaal. Bij voldoende belangstelling wordt wellicht ook de zaaltraining voor andere Ciflaten door Theo Veenhuis weer toegevoegd aan het trainingsprogramma van Cifla.

Over trainingsvormen kun je nog veel meer zeggen dan in dit artikel. Misschien een mooi onderwerp voor na de training in de kantine!

Theo Terhaard, trainer en voorzitter A.V. CIFLA

 

 

Over CIFLA

cifla zwart 77x80
 
Cifla is een samenstelling van de Latijnse woorden citius (snel) en flatus (wind). Snel als de wind, dat klinkt keurig, maar eigenlijk betekent het "snelle scheet". De naam is een mild protest tegen de destijds nogal formele en behoudzuchtige atletiekwereld

Partners

NeerlandiaHoutenVloeren kl

 

Sponsors Racerunning

gehandicaptensport kl

2ehandszorghulpmiddelen kl

gemeentebergendal kl